Björn Ulvaeus & Conni Jonsson väljer Adwisemedia AB som digital specialistpartner.

Pressmeddelande: 2019-12-01

Adwisemedia AB får fortsatt förtroende av Pop Story AB och Pop House Sweden AB även under 2020.

Sedan 2017 har Pop House Sweden AB med sitt systerbolag Pop Story AB där majoritetsägarna Björn Ulvaeus och Conni Jonsson anlitat William Rydh VD, Adwisemedia AB som sin Digitala Specialistkonsult.

ABBA-grundaren Björn Ulvaeus med EQT-grundaren Conni Jonsson har genom åren visat tydligt på deras ambition att göra Djurgården i Stockholm till Skandinaviens förstahandsval för turism och upplevelser där Cirkus Arena som är norra Europas största privatteater och hela Sveriges kändisscen tillsammans med varumärken som ABBA The Museum, Pop House Hotel samt anrika Hotell Hasselbacken är några utav de varumärken som den digitala specialistbyrån Adwisemedia AB löpande anlitas för att jobba med inom det digitala.

Sedan November 2018 har den digitala specialistbyrån Adwisemedia AB med VD William Rydh och byråns team på tretton digitala specialister designat, producerat, lanserat samt aktivt jobbat löpande med digitala marknadsföringsinsatser för att stärka samtliga utav koncernens varumärken via ett sk. ”Komplett Digitalt Partnerskap”.

I Mars 2019 lanserade Adwisemedia AB en helt ny E-handel i open-source plattformen: WooCommerce som är världens mest använda och snabbast växande E-Handelsplattform.

För att besöka ABBA’s officiella och globala E-Handel är det bara att klicka här: https://shop.abbathemuseum.com/

I slutet av April 2019 hade den nylanserade E-butiken redan överträffat årets verksamhetsmål, varpå ett nytt affärsmål sattes upp som bara sju månader senare, i November 2019 överträffades. Detta har nu lett till att det kompletta partnerskapet fortsätter även under 2020, vilket blir det tredje året som den digitala byrån Adwisemedia AB anlitas av koncernen.

Partnerskapet mellan Pop House-gruppen och sitt systerbolag Pop Story AB har skapat ringar på vattnet för Adwisemedia AB och har övertid skapat samt förändrat byråns klientbas till att ha blivit, minst sagt, oerhört anmärkningsvärd.

Klientbasen består bland annat utav några av Sveriges största samt mest välkända varumärken kombinerat med offentliga personligheter som är välkända namn i varje Svenskt hushåll. Detta har gjort specialistbyrån tämligen inflytelserik och där byråns totalerbjudande numera består av att klientbasen kan ta del av de synergier som kommer med att de femtio bolag som Adwise valt att löpande arbeta med i respektive land gynnar varandra på olika sätt.

Ett exempel på detta är att digitalbyrån Adwise numera kan erbjuda sina uppdragsgivare oerhört inflytelserika kanaler via partnerskapet sitt med Universal Music.

Efter en brokig och långdragen ”partiell bolagsdelning” som genomfördes under större delen av 2018 mellan VD, William Rydh och de fd. ägarna i det bolag som William och hans fd. kompanjon drev tillsammans mellan 2015-2018 som numera har ett helt annat varumärke och bolagsnamn har ”nya” Adwisemedia AB med dess produktionsteam och produktionschef (William Rydh, numera VD för Adwisemedia AB) genomfört en makaber förändring i sin positionering på marknaden.

Från att starta 2015 som en ”generalist”-byrå där antalet uppdragsgivare bestod av hundratals mindre företagare – till att 18 månader senare – utan något dedikerat team vars uppgift är/var att driva intäkt – gått till att bli förbli specialisten inom branschen där byrån gått från att jobba med hundratals uppdragsgivare till att istället jobba med ett fåtal, väl utvalda uppdragsgivare, som resulterat i ökad lönsamhet för både byrån och dess uppdragsgivare, kraftigt ökad kvalitet på samtliga produktioner samt interna produktionsflöden och som i sin tur mynnat ut i en kraftigt ökad kundnöjdhet.

– Jag vet inte riktigt om jag insåg vilken utmaning vi stod inför i Augusti 2018 när ”nya Adwisemedia AB” startade, under ett helt nytt organisationsnummer fast under samma flagg (dvs varumärket: Adwisemedia).

Jag ställdes inför ett ganska knepigt ultimatum utav mina fd. kompanjoner där man krävde att jag skulle byta bort bolaget (dvs det gamla org-numret) som jag drivit under tre års tid mot att jag skulle få behålla en logotyp som jag skapat innan jag ens var aktieägare och långt innan vi ens hade ett bolag – och ett bolagsnamn.

Man kan väl lugnt säga att på kort sikt gjorde en tämligen dålig affär – eftersom man dessutom beslutade sig för att hålla ”nya” Adwisemedia AB som ett dotterbolag till moderbolaget som jag längre inte hade någon kontroll över då man strypt all min access till både bokföringssystem och CRM med mera. Kortfattat kan man säga att jag som aldrig tidigare ens jobbat med traditionell ”försäljning” fick axla ett dussin unga talanger vars löner höjdes kraftigt utav mig i samband med bolagsdelningen då jag ansåg att produktionsteamet var både underbetalade och överarbetade. Det var en mycket tuff period för oss alla och det har tagit hårt på teamet, organisationen, ekonomin och dessutom gått ut över privatlivet på ett sätt jag aldrig riktigt kunde föreställa mig.

När jag ser på det hela retrospektivt ångrar jag dock inte för en sekund att jag valde att både se och höra ett fantastiskt produktionsteam bestående av ett gäng passionerade, drivna och extremt kompetenta unga förmågor som gett allt utav sig själva sedan 2015 dag och natt, säger William Rydh.

”Det är aldrig en kul historia att berätta om något som man anser ev. kan vara det värsta man varit med om – men det har gjort att jag har vuxit som person och människa i en hastighet som varit kvantitativt snabbare än om jag inte hade hamnat i en situation som har tagit hårt på oss både psykiskt och ekonomiskt” säger, William Rydh.

Idag huserar Adwisemedia AB i Borås kanske mest anrika byggnad (Borås Gamla Wäfveri) där mer eller mindre all textil i Sverige har sitt ursprung på ett eller annat sätt. Byggnaden som heter ”Viskaholm” är belägen i centrala Borås och är helt nyrenoverad. Tillsammans med ägarna av byggnaden (Riksbyggen och AB Bostäder) har Adwisemedia AB grannar som bland andra består av Nordea samt Tengbom Arkitekter.

Digitalbyråns nya kontor på 420 kvm har nyligen utsetts till ett utav Sveriges modernaste och kommer snart att figurera i det renommerade magasinet ”Modern Interiör”.

Adwise nya kontor går i led med den nya visionen: ”Att vara en utav världens mest anmärkningsvärda digitala specialistbyrå” eftersom kombinationen av byggnadens anrika historia och det moderna, automatiserade och digitala kontoret minst sagt är värt att anmärka på.

William Rydh berättar att Pop House-koncernen tillsammans med en rad andra fantastiska uppdragsgivare och partners som via extremt hårt arbete utav teamet på byrån samt den nya Danske delägaren är de främsta faktorerna för att Adwise blivit den byrå man blivit idag.

– Utan ett passionerat och 100% dedikerat team, förtroendet som vi löpande fått utav våra uppdragsgivare och den vägledning samt mentorskapet som vår nya delägare bidragit med hade vi aldrig existerat idag då den partiella bolagsdelningen minst sagt upplevdes som ett planerat försök att ta över samtliga utav våra aktiva kundavtal. Jag är oerhört tacksam för att vi klarat oss så här långt och ser fram emot ett mycket mer stabilt 2020 med en organisation som är extremt mycket mer väloljad och fungerar klockrent jämfört med efter bolagsdelningen i Augusti 2018 då vi inte hade något annat än en jäkla massa kompetens och driv.

Säger William Rydh, VD Adwisemedia AB

Byråns framgångar har också visat sig genom flertalet utmärkelser samt nomineringar sedan den partiella bolagsdelningen och den positioneringsförändring som Adwise gjorde under 2018/2019.

Bland annat blev William Rydh nominerad till Årets Unga Företagare 2019 på riksnivå samt finalist till år 2019 #GeTillbaka-stipendium.

Byrån vann även flertalet utmärkelser inom både Nordic och European Search Awards, vilket visar på excellens inom byråns område av expertis.

När William Rydh får frågan om hur han ställer sig till allt detta, då han dessutom tidigare erhållit nomineringen ”Årets Normbrytare” av Svenska Mässan, under Mediedagarna i Göteborg (2017) så förväntade vi oss ett tämligen mindre ödmjukt svar.

– Vi kan bara aktivt jobba tillsammans med bolag, organisationer samt offentliga personligheter som delar våra värdegrunder och tar det digitala på allvar.

Vi tror på iskall ärlighet i alla lägen och min nominering som ”Årets Normbrytare” är kvittot på att normer är till för att brytas, likväl som ny mark kombinerat med modet att misslyckas då dessa misslyckanden per automatik blir ovärderliga lärdomar. Jag får ibland höra att jag är lite av ”arga snickaren” inom det digitala, samt att jag är lika ödmjuk som ”Zlatan” när det gäller mitt område av expertis – men faktum är att jag endast gör det jag är bäst på, och som dessutom råkar vara det enda jag kan – dvs driva intäkt via digitala medier och förvalta, utveckla, stärka samt föreviga varumärken. Man kan säga vad man vill och man får ha vilken åsikt som helst om mig – men jag skulle aldrig någonsin kunna sticka ut hakan och erbjuda den sortens garantier som byrån erbjuder sina uppdragsgivare där byrån tillhör kanske 0,5% av alla digitala byråer där ute som faktiskt inte jobbar med bindningstider.

Jag insåg ganska snabbt att förlegade normerar inom branschen som t.ex bindningstider – är till för byråer som inte är säkra på att det kan leva upp till sina uppdragsgivares förväntan och som dessutom förmodligen inte levererar i enlighet med de uppsatta affärsmål som man som intäktsdrivande, digital specialistbyrå måste förhålla sig till, fortsätter William Rydh.

Trots att byrån anlitas av varumärken som har duktiga marknadsavdelningar inhouse så ser inte William varför storbolagen skulle tjäna mer på att inte anlita extern expertis så som Adwise uppdragsgivare gör. Trots att trenden i Sverige pekar mot att allt fler storbolag satsar på interna marknadsavdelningar har man redan gått förbi denna era av att experimentera med sin marknadsbudget, globalt sett. I andra länder som ligger före Sverige digitalt har storbolagen insett värdet av det utifrån och in perspektiv som specialistbyråer bidrar med. Kompetensutveckling mellan uppdragsgivare och byrå samt avlastning och extremt värdefull adaptivitet är ytterligare faktorer som storbolagen i andra länder sett att man förlorade under eran då man trodde att allt skulle vara så mycket bättre om allt sköttes ”inhouse”.

– Sverige måste vakna upp och se till hur det ser ut i andra länder som ligger i ungefär samma nivå som oss digitalt, säger han. Kikar man på hur bolag resonerar i Nordamerika (USA och Kanada) samt Australien och Storbritannien så råder det ingen tvekan om att Sverige på något udda vis fastnat i det förlegade resonemanget om att det skulle vara mer gynnsamt för bolag att ”sluta sig” och över tid riskera att bli ”inskränkta” i sin marknadsstrategi och identitet. Ibland undrar jag om vi i Sverige har någon sorts allergi mot att hålla oss ajour med vad som händer i andra, för oss – relevanta länder och hur utvecklingen ter sig där. Sverige är dessvärre inte den digitala super-nation som vi en gång i tiden kunde rubricera oss som. Bolag i Sverige måste se läsa på mer och dessutom lära sig skilja på en medelmåttig byrå som är bra på att ”snacka” och äkta kompetens som kan te sig som lite ”flummig” men där resultatet är en ROI som inte går att jämföra med någon annan aktör som fortfarande förmedlar förlegade erbjudanden till sina uppdragsgivare där bindningstider och undermåligt arbete, utan avstämningar, utan utbildning som i sin tur ofta leder till ett stort missnöje hos bolagen som anlitar byråer. Dessa aktörer ger branschen ett dåligt rykte, avslutar William.

Förutom bolag som Pop House Sweden-koncernen som bland annat ägs av grundaren av artistbandet ABBA (Björn Ulvaeus) med varumärken som Cirkus Arena, Hotell Hasselbacken, Pop House Hotel, ABBA The Museum, ABBA The Museum Webshop, The Bakery samt det nya framtidsprojektet ”SPACE” – har byrån som sagt många offentliga personligheter som uppdragsgivare.

Björn Ranelid, Kajsa Bergqvist, Kjell Bergqvist, Andreas & Thomas Ravelli, Måns Möller, David Batra, författaren, Anders Jacobsson, Jonas Gardell, Mikael Rickfors, Özz Nûjen, Marika Carlsson med flera bara är ett axplock av Adwisemedia AB och dess unika och anmärkningsvärda klientbas.

William Rydh berättar hans syn på byråns klientbas.

– Jag är helt övertygad om att lilla Borås som huserar så många fantastiska varumärken och fina verksamheter faktiskt inser vilken kompetent digital byrå som sitter på våning 3 i anrika Viskaholm, säger William Rydh. Det finns inte en chans i världen att alla dessa fantastiska bolag i Borås fått upp ögonen för oss då vår lokala närvaro i Borås knappt existerar. Vi gör ingen stor grej av vår existens här i Borås då vi främst är verksamma i Stockholm, Göteborg, delar av Skåne samt utomlands. Någonstans på vägen har jag väl fått en känsla av att Borås ibland upplevs vara lite för litet, där kontakter och relationer går före nivån av kompetens. Det är faktiskt väldigt synd då det inte är några andra än de personer som är bäst på att nätverka som går ut som vinnare, vilket är mycket oroväckande då detta inte gynnar Borås fina näringsliv och framförallt inte Borås-företagens kunder.

Fakta om Adwisemedia AB
Adress:
Västerbrogatan 8C
Kommun: Borås
Verksamheten startade: 2015 (under ett annat organisationsnummer)
Partiell Bolagsdelning: Genomförd under nästan hela 2018.
Antal Anställda: Tolv stycken heltidsanställda, samt två deltidsanställda.

Elevator Pitch:
Adwisemedia AB är en Digital Specialistbyrå där datadrivna insikter agerar som grund till ett klokare beslutsfattande på ledning och styrelsenivå som i sin tur bidrar till att de beslut som fattas i större utsträckning är mer korrekta – vilket mynnar ut i att byrån och dess uppdragsgivare tillsammans landar i så kallade ”Digitala Winning Streaks” där varje investerad krona i digital marknadsföring alltid är mätbar och kan på så vis säkerhetsställa en ROI åt byråns uppdragsgivare.

William Rydh - Adwise Mediabyrå - Adwisemedia AB - Borås Tidning
William Rydh — Foto: Jan Pettersson
Producerad av: Leo Prim, Adwisemedia AB
Adwise huvudkontor i Borås, Viskaholm

Meny