Digital specialistbyrå flyttar in i gamla väverilokaler

Artikeln nedan är hämtad från en artikel ur Borås Tidning.

Digital specialistbyrå flyttar in i gamla väverilokaler

Sedan första april har den digitala specialistbyrån Adwisemedia AB och William Rydh, VD för företaget, flyttat in på tredje våningen i Viskaholm.

Den digitala specialistbyrån Adwise har flyttat in i nyrenoverade lokaler i anrika Viskaholm. I de gamla vävlokalerna arbetar man nu med digitalmarknadsföring, webbdesign och sökmotorsoptimering.

Den digitala byrån Adwise i Borås flyttade in i de nya lokalerna den första April 2019 och väntar nu bara på nya tapeter och en soffa för att vara helt installerade på en av Borås mest anrika byggnader, Viskaholm. I samma lokaler där Sveriges första mekaniska väveri öppnade 1856 finns nu en digital specialistbyrå och företagets VD, William Rydh, delar gärna rum med historien.

– Jag brinner mycket för historia och att förena denna gamla och vackra byggnaden med det digitala vi håller på med blir en häftig kontrast, säger William Rydh.

De cirka 420 kvadratmeterna är inredda av Joy of Plenty och William Rydh berättar att fokuset har legat på att skapa en bra arbetsmiljö för medarbetarna.

William Rydh berättar att han startade byrån tillsammans med en kompanjon i januari 2015 men att han har sysslat med internet och hemsidor sedan familjen fick modem när han var i tolvårsåldern.

– Jag har alltid varit kreativt lagd och jag fick utlopp för det där.

Säger William Rydh, VD Adwisemedia AB

Efter att vara autodidakt inom webbdesign kunde han under en period försörja sig på ett eget socialt nätverk men sedan kom 2007 med smartphones, appar och Facebook. När William Rydh och hans Sociala Nätverk gick samma väg som Lunarstorm och Bilddagboken och dog ut insåg han att han behövde ett nytt jobb.

Det blev Nelly.com och uppdraget var att designa en helt ny E-butik för nordens största E-Handel inom mode tillsammans med grundaren av Nelly.com

När uppdraget var klart valde William Rydh att starta eget vilket nu gör att han driver byrån i Borås med 17 medarbetare.

När det kommer till vilka bolag Adwise arbetar med berättar William Rydh att man är ganska kräsen.

– Vi kan bara samarbeta med bolag, organisationer samt offentliga personligheter som delar våra värdegrunder och tar det digitala på allvar. Vi tror på iskall ärlighet i alla lägen och blev nominerad som Årets Normbrytare av Svenska Mässan på Mediedagarna i Göteborg 2017 på grund utav det. Man brukar säga att jag är lite av ”arga snickaren” inom det digitala.

Jag insåg ganska tidigt att om man behöver övertyga någon om att det digitala är viktigt år 2018-19 så kommer det bli en utmaning att förmedla värdet av vad vi som specialistbyrå tillför, fortsätter William Rydh.

Trots att byrån ligger i Borås befinner sig många av företagets samarbetspartners i Stockholm. William Rydh och delar av byråns team spenderar minst tre dagar i veckan i huvudstaden för att träffa sina partners och uppdragsgivare.

– Vi funderar över att starta ett kontor i Stockholm, men vi kommer inte att flytta från Borås. Det är har vi har vår kompetens, säger han.

Förutom bolag som Pop House Sweden-koncernen som bland annat ägs av grundaren av artistbandet ABBA (Björn Ulvaeus) med varumärken som Cirkus Arena, Hotell Hasselbacken, Pop House Hotel, ABBA The Museum, The Bakery med flera har byrån också många offentliga människor som kunder. Björn Ranelid, Kajsa Bergqvist, Kjell Bergqvist, ABBA och Jonas Gardell är några utav dem.

William Rydh berättar att det är speciellt att arbeta med offentliga personer jämfört med bolag.

– Företag är väldigt affärsorienterade och pratar mycket om vinstmarginaler och produkter. De offentliga personerna vill påverka sina personliga varumärken eller skapa ett digitalt förevigande som gör dem rättvisa. Alla har olika ambitioner och viljor, säger William Rydh.

Fakta om Adwisemedia AB
Adress:
Västerbrogatan 8C
Kommun: Borås
Verksamheten startade: 2015
Partiell Bolagsdelning: 2018

William Rydh - Adwise Mediabyrå - Adwisemedia AB - Borås Tidning
William Rydh – VD, Adwisemedia AB – Foto: Jan Pettersson

Meny